آموزشی, مقاله

بررسی خواص چسب بعدازسفت شدن

خواص چسبها بعد سفت شدن

بررسی خواص چسب بعدازسفت شدن یکی دیگر از موضوعات جداب در مورد چسب ها می باشد که می تواند در مورد انتخاب بهتر و درست مصرف نمودن چسب به مصرف کنندگان کمک نماید.

ساخت و مصرف چسب از گذشته  در میان مردم رواج داشته است . در قدیم ،از موادی چون قیرو صمغ درختان به عنوان چسب استفاده نموده اند ما تا حالا انواع چسب و ویژگی و مزایایی آن را بررسی نموده ایم اما این بار موضوع کمی متفاوت تراست و قصد داریم به شرح خواص چسب به بعداز استفاده از چسب و سفت شدن آن بپردازیم .با ما همراه باشید .

اجزای تشکیل دهنده چسب

همراهان عزیز آلان چسب از آنجا که امکانات بشرمیتواند به وسیله چسب‌ها اصلاح شود.قبل از اینکه به سراغ خواص چسب برویم در ابتدا مروری میکنیم بر اجزای تشکیل دهنده چسب و معرفی زمینه های که چسب در آن کاربرد دارد .با ما بمانید .

اجزای تشکیل دهنده چسبها

چسبها متشکل از مواد پلیمری وبرخی ازافزودنی های دیگر هستند.

پلیمرها

پلیمرها در حین سفت شدن چسبها به وسیله واکنش شیمیایی پلیمر شدن افزایشی یا پلیمر شدن تراکمی بوجود می آیند . پلیمرها در دماهای بالا روان شده ودرحلال های مناسب حل میشوند.خاصیت روان شدن آنها در چسب های حرارتی و خاصیت حل شوندگی آنها در چسب های بر پایه حلال ، یک امر اساسی است .

سایر افزودنیها

  1. موادپایدارکننده دربرابر تخریب توسط اکسیژن و UV
  2. مواد نرم کننده که قابلیت انعظاف را افزایش داده ودمای تبدیل شیشه‌ ای پلیمررا پایین می آورد
  3. مواد پرکننده معدنی که میزان انقباض درسخت شدن را پایین اورده و سبب تغییرخواص روان شدن قبل ازسفت شدن می شود
  4. مواد تغلیظ کننده
  5. معرف های جفت کننده سیلانی
READ  پودربندکشی چیست وانواع آن کدامند؟

کاربردهای چسب در صنعت های گوناگون

جهت استفاده از سیمان‌های سخت شده توسط UV در دندانپزشکی

جهت سیمان‌های پیوند آکلریلیک در جراحی استخوان

پیشرفت جدیدی که اخیرٌ درکاربرد چسب حاصل گشته، اتصال ریل‌های فولادی و تراموای جدید شهر منچستر بود. چسب‌ها نه تنها برای موادی که بایستی چسبانده و بهم متصل گردنند، بلکه در ایجاد چسبندگی برای موادی از قبیل جوهر تحریر ، رنگها و سایر سطوح پوششی ، وسایل بتونه کاری و وجوه میانی در مواد ترکیبی از قبیل فولاد یا بافت پارچه ، در تایرهای لاستیکی و شیشه‌ یا الیاف در پلاستیک‌ها ضروری می باشند .

بررسی خواص چسب بعدازسفت شدن

در فرآیند انتخاب چسب، پارامترهاي زیادي درنظر گرفته می شود کهبایستی ابتدابا تعریف هرپارامتر آشنا شدتا بتوان میزان تاثیرآنرادرکاربردموردنظر تشخیص داد دراین مقاله با بررسی خواص چسب بعدازسفت شدن قصد داریم شما را با بعضی از اصطلاحات آشنا سازیم .

خواص مکانیکی چسب بعد از سفت شدن

سختی :

سختی به عنوان معیاري از مقاومت در برابرفرورفتگی پس ازسفت شدن میباشد.بازه وسیع مقادیر سختی براي انواع مختلف چسب متغییر است  از حدودshore D25براي الاستومرسیلیکونی نرم تا shore D87براي فیبراپوکسی اپتیکی جلاپذیر

استحکام :

استحکام چسب، نشان دهنده مقدارماکزیمم تنشی می باشدکه روي هندسه خاص(کششی، برشی، فشاري، شکافپذیري) بدون خرابی در چسباعمال میشود. براي اتصالات موقت،استحکام بالا نیاز میباشدولی براي اتصالات پایدار بایستی کم باشد.

چسبندگی(Adhesion )

چسبندگی خوب براي مقاومت در برابر شوك،سیکلهاي دمایی و اختلاف انبساط، لازم است. تولیدکنندگان چسب،عموماً انواع کلی موادمانند فلز، پلاستیک، شیشه و…را که چسب موردنظر میتواند خوب به یکدیگر بچسباند، معرفی مینمایند. البته میزان چسبندگی، وابستگی زیادي به وامل زیر دارد.

  • جزئیات نوع سطوح
  • میزان آماده سازي سطوح
  • جزئیات فرآیند سفت شدن
READ  کاربردهای چسب سیلیکون در آکواریوم

میزان کشیدگی درزمان خرابی

این پارامتر به دو منظور کاربرد دارد

1-چسب در هنگام خرابی به چه میزان، میتواند کشیده شود

2- در برابر اختلاف انبساط، چقدر مقاومت میکند

اغلب این تغییرشکل پلاستیک می باشد و نمیتوان با استفاده از مدول یانگ، آنرا تخمین زد.

نرخ خزش

این پارامتر،بهترین شاخصی حیاتی توصیف کننده میزان تغییرشکل طولانی مدت چسب بوده و همچنین براي کاربردهایی که پایداري ابعادي مهم است. میزان نرخ خزش به صورت نمایی با دمامتناسب می باشد و همچنین از رطوبت و تنش تاثیر می پذیرد.

خواص حرارتی پس از سفت شدن

ماکزیمم دماي عملکردي پایدار

ماکزیمم دماي عملکردي پایدار دمایی که چسب خشک شده می تواند درمدت زمان طولانی، بدون خرابی تحمل نماید. براي اپوکسیها، معمولاً 125درجه سانتیگرادبالاتر است. تولیدکنندگان علاوه بر ماکزیمم دماي قابل تحمل، عموماً مینیمم دما را هم براي چسبهایشان گزارش می دهند

دماي تبدیل شیشه اي

این دما نشان دهنده ماکزیمم بازه دمایی می باشد که چسب قادر است بدون تغییرات شدید درخواص، مورداستفاده واقع شود. موادلاستیکی درزیراین دما شکننده می شوند و موادسخت دربالاتر از این دما، یکپارچگی ساختاري خودرا از دست می دهند. دربسیاري ازحالات،دماي تبدیل شیشه اي به مقدار کمی درزیرماکزیمم دماي عملکردي پایدار قرار می گیرد. در کاربردهایی که اتصال تحت تنشهاي بزرگی قراردارند، این دما بایستی بالاتر ازماکزیمم دماي طراحی اعمال شود.اگر هم رفتار لاستیکی موردنظر باشد، این دما بایدکمترازمینیمم دماي طراحی مورداستفاده قرار گیرد. این دما تابعی ازفرمول چسب و دماي خشک شدن می باشد. براي ماکزیمم نمودن این دما، چسب بایستی درماکزیمم دماي پیشنهادي براي خشک شدن به مدت کافی قرار داده شود.

READ  تاریخچه یراق آلات ومواردکاربردی آن

ضریب انبساط حرارتی

موادبهطور خطی، با افزایش دما منبسط میگردنند. ضریب انبساط حرارتی به صورت نسبت کرنش حرارتی ایجاد شده به اختلاف دماي اعمالی، تعریف میگردد.این ضریب براي چسب ها عموماٌبزرگتر از موادسازه های مورداتصال میباشد. اگر اختلاف بین ضرایب انبساط زیاد باشد،تنش هاي زیادي با تغییردما ایجادمیشود. اگر چسب داراي مدول یانگپایینی باشد، تنشهاي ایجاد شده از انبساط حرارتی، میتواند کاهش پیدا نماید.در حالت کلی، پایین بودن ضریب انبساط حرارتی چسب مطلوب است 

سخن پایانی

با وجود تنوع چسبهاي موجود، مشخصههاي عملکردي آنها به طورکاملدرنظر گرفته نمی شوند و طراح، اغلب چسب را بر اساس یک خاصیتانتخاب نموده و بعد متوجه مغایرت انتخابش با نوع کاربرد می گردد. بهمنظور انتخاب بهینه چسب مورد نیاز، ابتدا بایستی خواص مختلف چسب هارا مورد بررسی قراردهید.دراین مقاله با بررسی خواص چسب بعدازسفت شدن جهت آشنایی و انتخاب بهینه چسبها پرداخته شد .

آلان چسب همواره اماده ارائه هرگونه اطلاعات و خدمات در زمینه اناع چسبها به مشتریان و مصرف کنندگان محترم می باشد با شماره های ما در سایت تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان جهت انتخاب چسب خود بهره مند شوید

.بررسی خواص چسب بعدازسفت شدن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *