آموزشی, مقاله

بررسی ارتباط چسب باتولید مبلمان

چسب در تولید مبل

بررسی ارتباط چسب باتولید مبلمان یکی از مواردی است که موردتوجه بسیاری ازصنعتگران و پژوهشگران می باشد چراکه صنعت مبل درطی سالیان اخیر حدود 10 درصدازاشتغال کشوررا به خود اختصاص داده است .مصرف روز افزون انواع مبلمان درمحیط های خانگی و اداری درمقايسه با گذشته كه مبلمان كااليی لوكس بشمار میآمد، موجب مصرف گسترده و متنوع آن گردیده است  بعدازدهه 70، همگام با تغییر سبک زندگی مردم در كشور و نیاز به فرآورده های مبلمان، شرايط جديدی برای كسب و كار و سرمايه گذاری دراين صنعت فراهم شده است لذا بهبود عملکرد چسب یکی ازضرروی ترین امر لزوم در این صنعت می باشد.

روند تولید مبل و کاربرد چسب در تولید ان

محدوديت هايی درابعادماده اولیه چوبی ونیز درطراحی مهندسی موجود هستند که استفاده از اتصاالت دراين صنعت را امری اجتناب ناپذيرو ضروری می سازد . به عبارت ديگر استفاده ار اتصاالت، كاربرد چوب درقطعات كوچکتر را امکان پذیر می نمایدکه این خود از مزیتهای زیر برخوردار است .

  • با حذف ماشین كاریهای دشوار منجر به كاهش ضايعات وافزايش سرعت تولید می شود.
  • به دلیل تفاوت های اساسی درمقاومت های چوب درراستای الیاف و عمودبرآن، كاربرد قطعات زاويه داربطوريکپارچه موجب افت چشمگیر مقاومت های مکانیکی و دوام محصول میگردد .

امروزه تعداد مصنوعات چوبی كه تنها ازيک قطعه يکپارچه چوب تولید می شوند انگشت شمارند و بسیارکم هستند .

مصنوعات چند جزئی چوبی تابع قوانین كلی سازهای می باشند كه میتوان آنرا دريک جمله خلاصه نمود؛ هرسازهای ازنقاط ضعیف خود آسیب پذیر می باشد. اين نقاط آسیب پذیردرمصنوعات چوبی اتصاالت آنها می باشند . بنابراين درساخت مبلمان علاوه بردقت دربکارگیری مصالح باكیفیت، بايد به شکل هندسی اعضای اتصال و روندساخت اتصالات توجه زیادی شود .

READ  بررسی ارتباط چسب با شیشه های دو جداره

بررسی ارتباط چسب باتولید مبلمان

همان گونه که دکرشد تولیدی مبلمان ازاتصالات چندجزیی چوب انجام می پذیرد. ابعاد هندسی اين اتصال اهمیت زيادی درمقاومت آن داشته و مستلزم دقت  بوده تابدون درز ايجاد گردد. .اتصالات قطعه های چوبی به این صورت  انجام می پذیرد.اين اتصالات قطعه های چوبی باالگوهای مکمل،ماشین كاری می شوند و با استفاده ازچسب به يکديگر وصل می گردنند .

مسلماٌ وقتی با واژه چسب مواجه می شوید با انبوهی ازچسبهای مختلف باکاربردهایشان مواجه می شوید واین سوالات پیش می اید که چسب مناسب کدام است و یا کدام چسب جهت استفاده در این صنعت می تواند بهترین باشدبا ما همراه باشید در ادامه این بحث به بررسی همه جوانب خواهیم پرداخت

برخی از ویژگیهای یک چسب خوب جهت چسباندن مبلمان به شرح زیر می باشد

ویژگی های چسب مناسب

از مقاومت اتصال بالایی برخوردار است 

ضد آب می باشد

عدم سمّیت آن از مهمترین ملاکهای آن است 

زمان گیرایی آن کم می باشد 

در مقابل قارچ و کپک دارای مقاومت است .

بررسی ارتباط چسب باتولید مبلمان

معمولاٌ چسب مورد استفاده برای وصل اتصالات چوبی ، چسب پلی ونیل استات است كه به چسب چوب يا همان چسب نجاری نیز معروف شده است .ویژگیهای آن به شرح زیر است .

به صورت امولسیون عرضه میگردد

باصرفه،سرعت زیاددرچسب کاری، بدون ایجاد آلودگی و خطر آتشگیری ازدیگر مزایای و ویژگی این چسب است

رزینی با دوام بالا و دارای اتصالات مستحکم می باشد.

بررسی مکانیسم اتصالات چوبی با چسب پلی ونیل استات

همانطور كه گفته شد معمولاٌ چسب مورد استفاده برای ايجاد اين اتصاالت چسب پلی ونیل استات ( PVAc )است. مقدارموردنیاز چسب بر روی هر دو قطعه اعمال گردیده و پس از طی زمان مونتاژ قطعات تحت فشارقرارگرفته تا اتصال مستحکم شود. ازآنجايیكه مکانیسم اتصال درچسب PVAc از نوع از دست دادن حلال است ، لذا رطوبت چوب، نوع گونه و ساختار آن تاثیر قابل توجهی بر زمان مونتاژ دارد. به عنوان مثال اتصال چوب صنوبر با رطوبت كم در مقايسه با چوب راش با رطوبت بیشتر، به زمان مونتاژ كوتاهتری نیازدارد. اعمال گرما برای اين چسب توصیه نمیگردد چرا كه دركنار ويژگی امولسیونی خود، ماهیت گرما نرم داشته و گرم نمودن آن موجب تضعیف اتصال و بازی قطعات می گردد .

READ  گان چسب سیلیکون

چسب پلی اورتان بررسی ارتباط چسب باتولید مبلمان

یکی دیگر از چسبها ی که جهت این اتصالات به کاربرده می شود چسب پلی اورتان می باشد .که جهت استفاده درمحیطهای داخلی و خارجی مناسب بوده و ازماندگاریی بالایی برخوردار است . نسبت به سایر چسب ها،در مقابل رطوبت ازمقاومت بالایی برخوردار است به همین دلیل بیشتر در ارتباط با چوب درصنایع مختلف مورداستفاده قرارمی گیرد .از ویژگیهای آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود

دارای رنگهای متفاوت ازقهوه‌ای روشن تا تیره در محل اتصالمی باشد

قابلیت استفاده دردمای بالا را دارد.

از دوام و استحکام فرسایشی بسیار بالایی برخوردار است

بوی کمی دارد

انعظاف پذیر بوده و دربرابرحل شدن در مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی قوی، مقاومت دارد .

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *