آموزشی, علمی, مقاله

بررسی چسب طبیعی سویا

سویا به عنوان چسب

با بررسی چسب طبیعی سویا در این مقاله به این سوالات پاسخ داده می شود . آیا می دانیدکه سویایک چسب طبیعی است؟چند درصد سویا را میشناسید ؟ آیا با کاربردها و خواص سویا  آشنایی دارید ؟ با ما همراهی باشید تا در ادامه به بررسی این سوالات بپردازیم و با سویا و جایگزینی آن به عنوان یک چسب طبیعی آشنا شویم اغلب مردم سویا را بیشتربه عنوان خوراکی می شناسند تا یک چسب ،اما استفاده از سویا به عنوان چسب به زمانهای دور برمی گردد در این مقاله در ابتدا تعریفی مختصری از سویا و کاربردهای آن را ارائه میدهیم و سپس به تشریح آن به عنوان یک چسب می پردازیم .

بررسی چسب طبیعی سویا

سویا چیست ؟

سویا گیاهی ست علفی با برگهای متناوب وگل های رنگی که ارتفاع آن گاهاٌ به بیش ازیک متر می رسد .سویا از تیره نخود می باشد که طول عمر ان یک سال می باشد . دانه روغنی سویا و سویای خوراکی دو تولید اصلی دانه سویا هستند که بیشتر استفاده سویا به خاطر این دانه های روغنی است یکی ازمهمترین دانه های روغنی سویا به اسم لوبیای روغنی می باشد که از گذشته های دور مورد کاربرد و کشت بوده است .دانه سویا در اصل متعلق به شرق آسیامی باشد اما جالبه که بدانیدیکی ازبیشترین محصولات درآمریکاست

بررسی ويژگي وخواص سويا

  •  دانه سویا متشکل ازحدود %04 پروتئین %21 روغن و %30 کربوهیدرات و%0/9 خاکستر است.
  • دانه روغنی سویا ازتری گلیسریدهای اشباع نشده تشکیل شده است .
  • یک حلال بدون اثر آلودگی محیط زیست می باشد .
  • کربوهیدرات دانه سویا شامل ترکیبات پلی ساکاریدی شامل سلولز، همی سلولز و پکتین است.
  • پروتئین سویا،پروتئینی می سازدکه آمینو اسیدها را در دانه باگروه های آمیدی در داخل زنجیر پلی پپتید پیوندمی دهد .
READ  گلدان پلاستیکی

کاربردهای سويا

بر اساس شواهد و مدارک موجود در دنیا سویا در دامنه وسیعی از محصولات صنعتی کاربرد دارد که در زیر به برخی از این کاربردها شاره می شود .

  • به عنوان ضد اب ،بتونه ،روان سازه ها،کودها ،لولزم ارایشی ،سوختها ،پوششهای حفاظتی ،صنایع داروسازی و…
  • به عنوان ماده جایگزین در تولید محصولاتی چون صابون ها رنگها و مواد منفجره
  • به عنوان مواد اولیه غیر طبیعی در صنایع مختلف
  • متیلاستر بر پایه روغن سویا به عنوان بهترین جایگزین حلالهای نفتی درمصارفی مانند تمیزکاری، رنگ، حالل جوهر و داروهای روغنی موضعی مورد استفاده واقع می شود .

بررسی چسب طبیعی سویا

آیا می دانیدکه سویایک چسب طبیعی است؟
بررسی چسب طبیعی سویا

همان گونه که ذکر شد سویا گیاهی است با قابلیتهای کاربردی فراوان که ازگدشته های دورهم به عنوان خوراکی و هم به عنوان یک ماده اولیه درصنایع مختلف مورد استفاده بوده است اما هدف ما از ارائه این مقاله کاربرد سویا به عنوان چسب می باشد این که چه کاربردی در صنعت چسب دارد و یا اینکه چگونه از آن استفاده می شود ؟ در ادامه به کاربردهای سویا به عنوان یک چسب خواهیم پرداخت .

اهمیت استفاده از سویا به عنوان چسب چوب

با افزایش مصرف چسبهای چوبی در جهان یکی ازضروریترین ترکیبات برای کامپوزیتهای چوبی چسبهای چوبی می باشند، به طوری که چسباندن قطعه های چوبی یک رویداد روزانه محسوب می گردد چسبهایی که در صنایع چوب کاربرددارند برپایه دو منبع تولید می شوند :

  • چسبهای برپایه منابع نفتی
  • چسبهای برپایه منابع طبیعی

افزایش قیمت نفت و بحران انرژی باعث گردید که رزینهای فنلیك مصنوعی گرانترین ماده اولیه در ساخت پانلهای چوبی به حساب ایند افزایش قیمت و بالا رفتن هزینه های پانلهای چوبی مشکلاتی را برای صنایع چوب و توسعه آنها به همراه داشت علاوه بر افزایش هزینه ها افزایش نگرانی درباره محیط و سلامت عمومی یکی دیگر از دغدغه های بوجود امده بود که منجبر به یافتن راهی یا ترکیباتی شد که بتوان آنها را جایگزین رزین های فنلیك کرد، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته  و یا در حال انجام است .

READ  شرکت سبلان پلاستیک

یکی از برترین انتخابها انتخاب چسب سویا به عنوان چسب جایگزین می باشد چسبهای بر پایه سویا ارزانتر و آسانترتهیه می گردنند علاوه براین دوست دار محیط زیست می باشد . انچه که قابل ذکر است این است که چسبهای برپایه سویا برای تولیدکامپوزیتهای چوبی از 1934-1914 به کار برده شده انداما مقاومت ضعیف و زمان طولانی پرس کامپوزیتهای چوبی اتصال یافته با سویا سبب گردید تا چسبهای برپایه نفت جایگزین آنها شود؛ دلایل ذکر شده فوق درباره چسبهای پایه نفتی دوباره منجربه علاقه به چسبهای بر پایه سویا که تجدیدپذیر هستنددرسالهای اخیر گردید.

بررسی چسب طبیعی سویا

نحوه عملکرد سویا به عنوان یک چسب

چسب سویا از ترکیب هیدروزات سویا با فنل فرمالدئید رزنیول(PRF)به منظور اتصاالت سطحی محصوالت چوبی تولید می گردد .

  • هیدروزات سویا محلول آبکی کم رنگی که ازطریق واکنش بین پروتئین سویا ایزوله شده دریك محلول رقیق هیدروکسید سدیم داغ بوجود می اید . به منظور پوشاندن حاشیه اتصالبه کار می رود.
  • PRF یك ماده چسبناك برای اتصاالت بندی می باشد .هنگامیکه دولبه به هم فشرده شوند، حالت اتصال به سرعت انجام میگیرد.

همچنین میتوان چسبهای با فرمولهای مختلف و متفاوت ازآرد سویا تهیه نمود وبه این منظورعموماً آردسویا درمحلول هیدروکسید سدیم حل شده وبا افزودن سایر موادلازم سایرخواص مورد نظر چسب بدست میآید و به عنوان یك اتصال دهنده نئوپان، تخته چندال و تخته فیبر مورد استفاده واقع می شود .

استفاده از سویا به عنوان چسب در چهار مرحله زیر پورت می پذیرد.

  • انتخاب آرد سویا
  • شرایط پخش
  • ساختار اتصال دهنده
  • شرایط اتصال

به طورکلی آرد سویا از هزینه کمی برخوردار است اما خاصیت چسبندگی سویابه نوع آردسویا بستگی دارد. آردسویا به عنوان چسب مورد استفاده باید درحلال که معمولاٌ آب است خوب پخش شود، در حال حاضرعلاقه به چسبهای بر مبنای آردسویا به این علت بوده که بدون انتشار فرمالدئید ودوستار محیط زیست میب اشدو آرد سویا میتواند، رقابتهای هزینه-ای نسبت به چسبهای سنتزی داشته باشد.

READ  بررسی اهمیت یراق بر پنجره های دوجداره

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *