آموزشی, مقاله

شیوه ساخت چسبهای صنعتی

چسبها صنعتی

شیوه ساخت چسبهای صنعتی یکی دیگرازموضوعاتی است که ما قصد داریم دراین مقاله به بررسی آن بپردازیم با ماه همراه باشید .

اگر به گذشته دور و کاربرد چسب درآن نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شدکه انسان ازگذشته های دوربه نوعی ازچسب درکار های خود استفاده کرده اند اما هرگزبه درکی درستی ازپدیده چسبندگی پی نبرده اند . با پیشرفتهای روز افزون و روبه رشد تکنولوژی چسب ،چسبهای صنعتی به بخش انکار ناپذیری در فعالیت تولیدی و صنعتی تبدیل گشته است . واقعیت امر این است که جایگزین نمودن اتصالات به شیوه سنتی با چسب مزایای فراوانی در بر دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

چسب صنعتی چیست و چگونه ساخته می شود ؟ و چه کاربردی میتواند داشته باشد ؟ سوالاتی هستند که در این مقاله به انها جواب داده می شود .

چسب صنعتی چیست ؟

تعریف کلی چسب به این صورت است هر ماده چسبناک که دو شی را به هم بچسباند چسب گفته می شود .چسب صنعتی چسبی است که در بازار تولید و صنعت به کار گرفته می شود .این چسب از تنوع بالایی برخوردار است و نقش مهمی در هر واحد صنعتی ایفاء می کند.گستره ی کاربرد چسب ها علاوه بر مونتاژ و چسباندن قطعات در امور تولیدی ، امور تعمیرات و نگهداری و عایق بندی و آب بندی را نیز شامل می شود . مزیتهای فراوان این چسب نقش آن را روزبه روزدربازار صنعت و تولیدپررنگتر می نمایید در زیر به برخی از مزایا اشاره شده است .

  •  امکان پذیربودن اتصال انواع قطعات با جنس ، هندسه و سایز متفاوت. اتصال اجناس همانند : فلزات ،پلاستیک ،فایبرگلاس ، …
  • عدم نیازبه تغییر شکل یا تغییر فرم در قطعات
  • سرعت بسیار بالای مونتاژ و اتصال قطعات
  •  کاهش وزن نهایی محصول
  • دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسودگی قطعات
  •  افزایش طول عمر ماشین آلات
  •  تنوع بالای چسب های صنعتی
READ  بررسی ساختار و مکانیسم عملکرد چسب

شیوه ساخت چسبهای صنعتی

انسان اولیه مجبور بود به چسبهای طبیعی و فرآوری نشده ای که برای کاربردهای چسب پیدا می شود ، تکیه کند. 200000 سال پیش ، پوسته های سنگی که توسط تار پوست توس کنار هم نگه داشته می شد ، توسط انسان استفاده شده است . رزین درخت ، مخلوط های دو بخشی ازصمغ گیاهی و اکسید آهن می باشد چسب های پایه نشاسته ای به طور گسترده ای در تمدن های بعدی برای اتصال سنگ به چوب ، کاغذ به پارچه و ساخت مبلمان مورد استفاده قرار گرفت. اولین کارخانه چسب تجاری در هلند در سال 1690 تاسیس گردید. تولید چسب در قرن 18 و 19 به صنعتی تبدیل شد ، اما تا قرن 20 علم ظهور چسب با ظهور رزین های جدید ، پلاستیک ها و افزایش درک از بین رفت.

درک فرآیند تولید چسب

طیف گسترده ای از چسب ها در بازار وجود دارد و هر یک از آنها روند تولید کمی متفاوت دارند. با این وجود بیشتر چسب ها با استفاده از کلاژن حاصل از محصولات جانبی حیوانی مانند پوست و استخوان ساخته می شوند. برای تبدیل این کلاژن به چسب ، کلاژن در دمای بالا پخته شده و چسبی که به آن تبدیل می شود خارج می شود.یکی از مهمترین قسمتهای تولید چسب ، فرآیند مخلوط کردن مواد لازم با هم است. میکسرهای با کیفیت بالا نقش مهمی درکمک به اطمینان از مخلوط شدن کامل هر دسته چسب و آماده برخورد به قفسه ها دارند.

چسب ها بخشی از یک خانواده بزرگتربه نام چسب می باشند. این دو کلاس با این واقعیت متمایز می شوند که چسب ازترکیبات آلی حاصل میگردد درحالی که چسب ها دارای پایه شیمیایی هستند. چسباندن مواد به نام اپوکسی ، آب بند ، یا درزگیر نیز ازترکیبات شیمیایی تشکیل شده اند که دارای افزودنی های خاصی می باشند که به آنها خواص مناسب برای مشاغل خاص یا کاربردهای خاص می بخشند.

READ  چسب فلزوکاربردآن روی سطوح مختلف

بررسی شیوه ساخت چسبهای صنعتی

قبل از اشاره کردن به موضوع بالا در ابتدا به کاربردهای چسب صنعتی در صنایع متفاوت اشاره میکنیم و سپس فرمولاسیون متفاوت انواع چسبها را بررسی میکنیم .

چسب های صنعتی در انواع مختلف و به صورت تخصصی برای صنایع متفاوت به کار می روند. ازجمله موارد زیرمواردی هستند که چسب صنعتی در انها نقش دارند .

  • صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی
  • صنایع سیمان
  • صنایع فولاد
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع دریایی و کشتی سازی
  • صنایع برق ، انرژی و نیروگاه ها

انواع چسب صنعتی

به طور کلی به سه دسته تقسم می شوند که شامل چسبهای دو جزئی و تک جزئی و درزگیرهای هستند

چسبهای صنعتی دو جزئی

دسته ای از چسب ها هستند که به چسب های واکنش ده یا چسب های ساختاری معروف می باشند. مکانیزم خشک شدن  چسب های دوجزئی به علت رخ دادن واکنش شیمیایی بین دوجزء چسب رخ می دهد.  نکته ی مهم در ترکیب این چسب ها که باید مد نظر داشت: دو جزء باید به صورت کاملا یکنواخت و دقیقا مطابق نسبت تعیین شده با یکدیگر مخلوط گردنند و ترجیحاٌ دو جزء چسب عاری ازحلال باشد چرا که در کیفیت نهایی چسبکاری عاملی تاثیرگذار می باشد .

به طورکلی میتوان چسب های دو جزئی را ازنظر کاربردوساختار شیمیایی به صورت زیر دسته بندی کرد

  • رزین اپوکسی صنعتی
  • چسب صنعتی اپوکسی
  • پلی اورتان های دو جزئی
  • چسب های اکریلیک ساختاری ( سیستم های متیل متاکریلات)
چسبهای صنعتی تک جزئی

پرکاربردترین و متنوع ترین انواع چسب های صنعتی برای کاربردهای خانگی ، صنعتی و تعمیراتی هستند. دراین چسبها، رزین پایه و عامل پخت از ابتدا با یکدیگر مخلوط شده و به صورت یکجا دسته بندی می شوند. به عبارت دیگر چسبهای تک جزئی از همان ابتدا عامل پخت ( هاردنر) را به صورت غیر فعال همراه با دیگرمواد افزودنی درفرمولاسیون خودبه همراه دارند. بسته به نوع چسب ، این هاردنر ،با تبخیر حلال و یا توسط اعمال عوامل بیرونی مانند حرارت، رطوبت، اشعه UV و .. فعال شده و چسب تک جزئی خاصیت چسبندگی پیدا نموده و قابلیت استفاده راپیدا خواهد کرد.

READ  چگونه لکه چسبها رااز بین ببریم؟

انواع از دسته بندی چسبهای تک جزئی به صورت زیر می باشند .

  • چسبهای حلال دار
  • چسبهای آناروبیک ( بی هوازی)
  • چسبهای سیانو اکریلات
درزگیرهای صنعتی انعطاف پذیر (الاستیک)

دسته ای مهم از چسب های صنعتی ،درزگیرهای انعطاف پذیر یا الاستیک می باشند. امروزه درزگیرهای صنعتی انعطاف پذیربخش جدایی ناپذیر بسیاری از کاربردهای صنعتی مخصوصاٌ تولید ، مونتاژ و تعمیرات و نگهداری می باشند. در درزگیرهای الاستیک ، خاصیت چسبندگی و درزگیری با یکدیگر ترکیب گردیده و هرزمان که نیاز به آب بندی انعطاف پذیر دراتصالات به وجود اید ازاین درزگیرها استفاده م کنند .

به صورت کلی درزگیرهای صنعتی انعطاف پذیر را به شکل زیر طبقه بندی میکنند  :

  1. درزگیرهای بر پایه ی اکریل
  2. سیلیکون ها
    شیوه ساخت چسب های صنعتی
  • سیلیکون های استوکسی
  • سیلیکونهای خنثی
  • سیلیکون های الکوکسی
  1. پلی اورتان ها
  1. پلی سولفاید ها
  2. ام اس پلیمرها

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *