آموزشی

چسب زخم چیست ؟

بررسی چسب زخم

چسب زخم چیست ؟

سلام دوستان این بار قصد داریم به بررسی چسبی بپردازیم که کاربرد عمومی بسیار بالایی میان مردم دارد و ازبزرگ و کوچک مطمناٌ حداقل یکبار از ان استفاده نموده اند .بله این چسب چسب زخم است که همگی با ان اشنایی دارید .شاید همگی تا حالا دچار زخم یا بریدگی در قسمتهای مختلف بدن شده اید و از ان بارها استفاده نموده اید بدون اینکه به ساختار آن توجه کرده باشید و یا اینکه بدانید این چسب چگونه ساخته شده است و انواع مختلف  ان را بشناسید .با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر به ان خواهیم پرداخت .

نحوه پیدایش چسب زخم

ایده چسب زخم برای اولین بار توسط مردی به نام دیکسون مطرح شد به این صورت که وی وقتی بریدگی دستان همسرش را هنگام اشپزی دید متوجه شدکه با استفاده از بانداژ میتواندبه بهبود سریع وی کمک نمایدواینگونه بودکه ایده آن را مطرح نمود و با مرور زمان و پیشرفتهای علمی امروزه شاهد انواع گوناگون چسب زخم در بازار هستیم .

چسب زخم چیست ؟ و چه کاربرد ی دارد

چسب زخم را اینگونه میتوان تعریف نمود:

نوعی بانداژ چسبانیایک پدگاز درمرکز، که جهت پوشاندن ساییدگی ها و بریدگی های جزئی استفاده می گردد.

چسب زخم از زخم و پوسته در برابر اصطکاک ، باکتری ، آسیب و آلودگی محافظت نموده در نتیجه روند بهبودی بدن کمتر مختل می شود.

برخی ازپانسمان ها خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند. یکی دیگر ازکاربردهای چسب زخم این می باشدکه دو انتهای بریده شده پوست را به هم نزدیک نگه می دارد تا روند بهبودی سریعتر انجام گیرد .

READ  بررسی عوامل موثردرسفت شدن چسب ها

انواع چسب زخمچسب طخم چیست ؟

وقتی با اسم چسب زخم روبه رو میشوید چیزی که به ذهنتان خطور می کند یک بانداژ کوچک است که موقتی جهت پوشش بریدگی زخم از ان استفاده می نماید .اما انواع گوناگونی از این بانداژها وجود دارند که برای مقاصد مختلف به کار برده می شوند با ما همراه باشید . در ادامه به انواع مختلف آنها اشاره می نمایم .

چسب جراحی

همان طور که از نامش پیداست از آن برای بستن زخمهای حاصل از جراحی استفاده می گردد مشخصات و ویژگیهای آنها به شرح زیر می باشد .

  • به فشار حساس هستند و جهت بانداژروی زخمها استفاده می گردنند
  • به طور خاص برای چسباندن به پوست طراحی شده اند
  • به راحتی بدون اینکه صدمه ای به پوست وارد نمایند از پوست جدا می شوند
  • از منافذی جهت عبور هوا برخوردارند که روند بهبودی را تسریع می کنند
  • به منظور جلوگیری از عفونت از اکسید روی در ساخت آنها استفاده می شود .

چسب درمانی الاستیک

چسب درمانی الاستیک چسبی انعطاف پذیر که همه آنها به یک منظور ساخته می شوند .از این نوع چسب های جهت درمان ناتوانی یا دردی که ناشی از آسیب باشند استفاده می کنند .

مزیتهای این چسب عبارتند از :

تسکین درد

قابل انعطاف و عاری از لاتکس

استفاده صحیح ازاین نوار چسبها برروی بدن می تواند به تسکین درد کمک نماید در حالی که برخی معتقدند که این یک حالت دارویی دارد که سبب می گردد کسی که آن رااستفاده می نماید تصور کند که از احساس بهتری برخوردار است . چسب الاستیک بدون هیچ نوع واکنشی در اکثر افراد مورد استفاده قرار می گیرد .

READ  کاربردچسب برقطعات الومینیومی

چسب بخیه

یک نوع دیگر از چسب زخم که به صورت نوارهای کوچکی موجود می باشند .از آنها جهت محافظت زخمها به منظور جلوگیری از عفونت باکتریها استفاده می کنند . آنها با هدف کشیدن پوست به دور زخم اعمال می شوند و ممکن است در بعضی موارد به جای بخیه مورداستفاده واقع شوند . برداشتن و مراقبت از آنها بسیارساده بوده و ر صورت استفاده صحیح باعث بهبود زخم میگردنند

بهترین چسب زخم چیست؟

اغلب به دو صورت نایلونی یا پارچه ای در بازار یافت می شوند و اغلب این سوال وجود دارد که جهت کاربرد کدام بهتر است ؟

کاربرد ان کاملاٌ به سلیقه فرد می باشد چسب نایلونی در مقابل شستشو خیس نمی شوداما چسبهای پارچه ای در مقابل اب خیس می شوند و از دوام کمتری برخوردارند .اما بهترین نوع آن میتوان گفت چسبی است که  لایه زیرین آن پارچه‌ای باشد تا زخم راخشک نگه داردو لایه خارجی آن نایلونی باشدتادراثر تماس با آب سریع خیس نگردد. درغیراین صورت فردمجبور می شود مرتبا چسب راعوض کند یا اگرخیسی باقی بماند سبب متورم شدن لایه شاخی پوست میگردد .

ویژگی  چسب زخم خوب

باید توانایی گرفتن رطوبت ازپوست و تبادل هوا را داشته باشد

استریل بودن چسب زخم

درون آن مواد آلرژی ‌زا وتحریک‌کننده پوست به کار برده نشده باشد .

نکته های که هنگام آلرژی چسب  زخم به ان توجه نماید

باید دقت کنید که حتی الامکان از این چسبها استفاده نکنید اما در صورت مواجه شدن با ان اقدامات زیر را انجام دهید .

  • بلافاصله چسب ایجاد کنندهٔ آلرژی را ازروی پوست جدا کنید
  • از تماس مجددبا چسب اجتناب نمایید.
  • تغییرات آب و هوا می‌تواند شرایط متفاوتی را برای حالت حساسیت ایجاد میکند درنتیجه ممکن است نیازمندکمک گرفتن و دریافت توصیه از یک پزشک باشد.
  • معمولاًعلایم حساسیت بعدازمدت زمانی به خودی خوداز بین می‌روند اما اگرآثارچرک یالکه یا هر مشکل جدی دیده شد، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر حساسیت ایجاد شده یک حساسیت درماتیت است که بر اثر تغییرات آب و هوا، رژیم غذایی، یا وضعیت سیستم ایمنی بدن ایجاد شده، سعی کنیدازمصرف غذاهای پرادویه، غذاهای دریایی، گوشت گوسفند و گوشت گاو خودداری نمایید
  • برای ترمیم زخم به جای چسب ازباندها استفاده نمایید.
READ  شرکت رازک شیمی

روش استفاده از چسب زخم

برای مراقبت جزئی از زخم مراحل زیر را دنبال نمایید .

قبل از استفاده سطح پوست را به خوبی تمییز نماییذ .

پوست را تمیز و خشک باند زده و روزانه ،در صورت خیس یا در صورت لزوم ، آن را عوض نمایید .

برای مراقبت مناسب از زخم ، قبل از استفاده با زخم یک پماد ضد عفونی کننده را بکار ببرید.

بررسی رنگ چسب زخم

گسترده بودن فقط در رنگ روشن ، بانداژهای چسبی بحث برانگیز هستند. به دنبال اعتراضات جورج فلوید ، ناامیدی در افراد با پوست تیره تر که مجبور به استفاده از بانداژهایی هستند که فقط روی پوست سفیدپوستان دیده نمی شود باعث حمایت بیشتر شرکت های دارویی گردید. که این باندها را درتنوع رنگ پوست تولید کنند.

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *