آموزشی, مقاله

کاربردچسب درصنایع هوافضا

بررسی کاربردچسب درصنعت هوافضا

کاربردچسب درصنایع هوافضا امروزه یکی ازموضوعات پرسشی اغلب مردم می باشد.چسبها معمولاٌجهت درزگیر ساختاری در طراحی هوا فضا کاربرد ندارند،اما دارای کاربردهای زیادی در هواپیماها و فضاپیماها هستند. برای مثال، بسیاری از مدارها درکاربردهای هوافضا نیازمند چسب های رسانای الکتریکی یا رسانای حرارتی می باشند ، 

مروری بر تاریخچه چسبها در هوافضا

اگر نگاهی بر تاریخچه زندگی بشر و کاربرد چسب در آن بیاندازیم متوجه خواهیم شد که حمل و نقل هوایی و چسبندگی ارتباطی نزدیکی باهم دارند … از پرواز افسانه ای ددالوس و پسرش ایکاروس تا نمایش عملی تر برادران رایت و توانایی های مافوق صوت هواپیماهای مدرن.

 ایکاروس جهت اتصال بالهای هواپیمای خود موم ذوب شده را به کاربرد و دمای ذوب داغ آن را بسیار بالا برد 

هواپیماربایان اولیه جنگ جهانی اول از چسب های حیوانات به عنوان محافظ و ضد آب و هوا و بازده آیرودینامیکی استفاده نمودند 

امروزه چسب های هوافضا درطیف وسیعی از قطعات هوافضا از جمله لوله ها ،پانل ها ، وسایل و ابزار مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از برنامه ها با توجه به مشخصات مانند Mil Spec ، ASTM ، SAE یا مشخصات داخلی شرکت ، مانند مشخصات بوئینگ یا لاکهید مارتین ، چسب هوا فضا را می طلبند.چسبهای هوافضا معمولاٌدرفرمولاسیون های متعددی وجود دارندتا امکان انعطاف پذیری درکاربردرا فراهم کنند. علاوه براین ،چسب ها اغلب می توانند به صورت سفارشی فرموله شوندتا به کاربرد بهینه کمک کنند.

چسب هوافضا چیست ؟

قبل از اینکه کاربرد بیشمار چسب را در صنعت هوا فضا شرح دهیم توضیحی مختصر از چسبهای هوا فضا را ارائه می دهیم سپس به شرح کاربرد آن می پردازیم .

READ  پودربندکشی چیست وانواع آن کدامند؟

چسب های هوافضا چسبی های می باشند که در کاربردهای هوافضا مورد استفاده واقع می شوند. درآن چسب ها جادویی وجود ندارد که باعث پرواز آنها گردد! بسیاری از چسب های مورد استفاده در کاربردهای هوافضا همان چسبهای هستند که درصنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند .قابل ذکر است که انتخاب چسب برای سایر کاربردهای هوافضا براساس بسترهای مورد استفاده و نیاز باند انجام می پذیرد .

کاربردچسب درصنایع هوافضاکاربردچسب درصنایع هوافضا

کاربرد های چسب های هوافضا را میتوان به صورت زیر توضیح داد

1#بسیاری ازمدارها درکاربردهای هوافضا به چسب های رسانای الکتریکی یا رسانای حرارتی احتیاج دارند ازجمله مواردزیر را می توان نام برد .

  • مهر و موم مبدل
  • مجامع سوخت
  • کامپوزیت های فلزی و الیافی
  • مجامع الکترونیکی
  • آنتن ها
  • فیبرهای نوری
  • حسگرها

2#چسبهای هوافضا در فضای داخلی ،خارجی به کار برده می شوند . روی همه چیز،ازجمله

  • کمدهای سربار
  • سینی های دستی صندلی
  • روشنایی درطبقه
  • اسپارهای بال
  • قالب های درب … و

3# محفظه موتور هواپیماها

  • این موتورشامل موارد زیر میشوند.
  • ردیف کننده های نخ
  • ترکیبات نگهدارنده
  • مهرو مومهای نخ سیستم هیدرولیک
  •  چسبهای ساختاری

چسب ها برای کاربردهای پیوندساختاری درهوا فضا بسیاربه کار گرفته شده است پیوند ساختاری هواپیما در تاریخ صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است آلومینیوم یک زیرلایه اصلی برای پوست بیرونی بوده است  ضمن اینکه قدرت و دوام را حفظ می کند ، سبک می باشد. ترکیب پیوندهای چسب و پرچ ها یک ساختار مونتاژ معمول برای بهینه سازی بیشتر صرفه جویی در وزن ، استحکام و دوام بوده است. اتصال چسبنده اجزای فلزی باعث گسترش بارها درمناطق بزرگتر شده است.

READ  چسب سنگ مصنوعی (ماربل شیت)

 بنابراین به طور خلاصه ،چسب ها می توانند مواد رااز هر شکل و اندازه بهم وصل نمایند. استفاده گسترده ازچسب ها ناشی از نیاز به قدرت وکاهش وزن هستند. چسب ها برای اتصال مطمئن مواد بدون افزودن وزن بسیار مناسب هستند. از این رو ، اتصال هر زمان که تمرکز شما بر ساخت سبک وزن در هوا و فضا و طراحی داخلی هواپیما باشد ، اتصال ایده آل است.وزن سبک درساخت هواپیما به ویژه درفضای داخلی هواپیما بسیار مهم است .

کاربردچسب درصنایع هوافضا

رایج ترین انواع چسب های هوافضا کدامند؟

بی هوازی ، اکریلیک های ساختاری ، اپوکسی ها ، سیانوآکریلات ها و همچنین نوارها و فیلم های چسبنده همگی چسب های کاربردی رایج درفضا هستند .

چسب های بی هوازی

برای بستن نخ ، حفظ ، مهر و موم نخ و فرم دهی در واشرهای محل کاربرددارند بیشتراین برنامه ها جهت محفظه موتورموجودمی باشد. اما برای جلوگیری ازشل شدن لرزش ازرشته های اتصال دهنده استفاده میگردد.

اکریلیک های سازه ای از اکریلیک

این نوع درکاربردهای متنوعی مانند آهن ربا اتصال به موتورهای الکتریکی و اتصال گیره های مهار استفاده میگردد.

اپوکسی ها

علاوه بر اکریلیک های ساختاری Permabond ، Permabond ET5428 و ET5429 برای اتصال فیبرکربن و بسیاری ازبسترهای دیگرایده آل است. پرکننده های لبه لانه زنبوری سبک برای اتصال کامپوزیت ها اغلب مبتنی براپوکسی هستند و چگالی بسیار کمی برای کمک به سبک نگه داشتن هواپیما تا حد ممکن دارند.

سیانواکریلات ها

سیانو اکریلات ها نه تنها برای چسباندن دائمی اقلام مختلف مورد استفاده دارند بلکه به عنوان کمک پردازشی برای نگهداری فوری قطعاتی که با چسب های پخت کندتر باند می شوند نیز استفاده می گردنند. آنها همچنین یک اصلاح سریع برای تزئینات داخلی آسیب دیده می باشند .

READ  چگونه لکه چسبها رااز بین ببریم؟

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *