آموزشی, مقاله

چسب رسانای الکتریکی چیست ؟

چسب رسانا

چسب رسانای الکتریکی چیست ؟ ماده ای اتصال دهنده در بسیاری از زمینه های صنعت که با روند افزایش کاربرد چسب در همه امور زندگی انسان بسیار قابل توجه می باشد .همراهان و دوستان عزیر آلان چسب این بار همراه شما خواهیم بود با معرفی یکی دیگر از کاربردهای بینطیر چسب در زمینه صنعت الکترونیک به این امید که گامی موثر درجهت شناخت و بالا بردن آگهی شما عزیزان برداشته باشیم با ما همراه باشید .

چسب رسانا چیست ؟چسب رسانای الکتریکی چیست ؟

ماده ای که امروزه جهت اتصالات از آنها استفاده می شود .اغلب با واژه رسانا آشنا هستیدیا ان را شنیده ایدرسانا یا رسانش به یکی از موردهای زیر اشاره میکند .

چسب های رسانا با بارگذاری رزین های آلی باذرات کوچک پرکننده های غیر آلی که به طور کلی فلزات ، اکسیدهای فلزات و نیتریدهای فلزی می باشند، تولید می گردنند

چسب رسانای الکتریکی چیست ؟

اولین خانواده بهینه شده مربوط به پلیمرهای کششی الکترونیکی که برای ساختار سیستم های الکترونیکی قابل انعطاف مورد استفاده قرا رمی گیرندچسب های رسانای الکتریکی به طور وسیعی جهت ایجاد برنامه های دقیق ، قطعات و اجزای سازنده هوا ، فضا ، خودرو ، پزشکی ، مخابرات و دستگاه های مصرفی به کار برده می شوند.

اهمیت چسب رسانای الکتریکی

افزایش تقاضا برای چسب های رسانای الکتریکی منجر به افزایش علاقه به طراحی و توسعه استراتژی های نوآورانه برای به دست آوردن مواد با خواص هم افزایی یا مکمل برای کاربردهای مختلف صنعتی و همچنین زیست پزشکی گردیده است  این چسبهابه عنوان  ابزار اساسی جهت اتصالات درتعدادزیادی از صنایع به کاربرده می شونداز جمله این اتصالات موارد زیر هستند

  •  اتصال مجامع الکترونیکی هوا فضا 
  • خودرو
  • پزشکی
  • مخابرات 
READ  مزیت های کاربردانواع چسب

گرمای تولید شده توسط لحیم کاری سبب ایجاد مشکلاتی در هنگام تولید محصولات الکترونیکی می گردد. دماهای بازجوش لحیم کاری ممکن است مانع از استفاده از مواد حساس به دما شود.جایگزینی لحیم کاری قلع / سرب به دلیل معایب زیر مورد توجه قرار گرفته است .

  • دلیل خوردگی
  • مقاومت کم درزها
  • خستگی مفصل لحیم کاری
  • ترک خوردگی ناشی از استرس در اتصال
  • مسائل زیست محیطی

چسبهای رسانای الکتریکی با کارایی بالا اغلب به عنوان جایگزینی برای لحیم کاری در کاربردهایی که اجزای پیوند خورده حساس به دما می باشندبه کاربرده می شوندچسبهای رسانای الکتریکی یک جایگزین با عملکرد بالا برای لحیم کاری می باشند. هر نوع چسب رسانای الکتریکی دارای مزایای خاص خود است. آنهااین امکان را فراهم می اورند تا راه حل رسانای الکتریکی را پیدا نموده که به بهترین وجه متناسب با کاربردها ونیازهای آنها باشد

دلایلی که چسب های رسانای الکتریکی را تبدیل به گزینه مناسب تری برای سایر روش های اتصال و چسبندگی و همچنین لحیم کاری می کند به شرح زیر است .

  • دمای پخت آنها کاملاً کمتر از دمای لحیم کاری
  • بسیار انعطاف پذیرتر از لحیم هستند
  • بهتر می توانند در برابر لرزش مقاومت نمایند
  • این چسب های رسانا فاقد سرب و حلال می باشند

انوا ع چسب رسانای الکتریکی

در کل دو نوع چسب رسانای الکتریکی وجود دارد:

  1. ایزوتروپ
  2. ناهمسانگرد.

چسب های رسانای ایزوتروپیک (ICA) از همه جهات از هدایت الکتریکیبرخردارند. آنها در کاربردهایی مانند تماس با تراشه و اتصال SMD های رسانای الکتریکی به کار گرفته می شوند
چسب های رسانای ناهمسانگرد (ACA) حاوی ذرات رسانای ویژه ای در محدوده میکرومتر است که برق را فقط در یک جهت هدایت می کنند.این چسب ها ، در بسیاری از ساختارهای حساس روی صفحه های مدار ، مانند اتصالات LCD یا تماس با PCB های انعطاف پذیر، یا برای اتصال ساختارهای آنتن روی RFID ها کاربرد دارند.

READ  آیاکاربردهای جالب چسب حرارتی رامیشناسید؟

چسبهای اپوکسی

اپوکسی های رسانای الکتریکی برای استفاده در فرایندهایی که خطر ترک خوردگی مکانیکی و حرارتی زیاد است ایده آل هستند.

اپوکسی های رسانای الکتریکی به صورت چسب متشکل ازیک یا دو بخشی می باشند. اپوکسی های یک بخشی به طور معمول گرم میگردنند. به این معنی که باید در انتخاب یک برنامه درمانی دقت نمودکه اجزای حساس الکترونیکی دچار خطر یا مشکل نشوند. اپوکسی های دو بخشی شامل یک رزین و یک ماده سخت کننده هستند. وقتی با نقره پر می شود ، هر دو اپوکسی یک و دو بخشی جایگزین های موثر برای لحیم کاری خواهند بود .کاربرد چسب اپوکسی رسانای الکتریکی یا خمیر رسانای الکتریکی به عنوان جایگزین برای لحیم کاری مزایای زیادی از جمله هزینه های پایین تر ، عملکرد بهتر و زمان تولید سریعتر را فراهم می آورد.

چسب های اپوکسی رسانای الکتریکی را اغلب برای اتصال اجزای موجود در سیستم های رادار و دوربین خودرو به کار می برند.

چسب سیلیکون رسانای الکتریکی

از رایج ترین موارد استفاده از چسب های سیلیکونی مارد زیر هستند

  • رسانای الکتریکی برای محافظت از EMI / RFI
  • سیستم های آنتی استاتیک

ارکاربردهای دیگر این چسب می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • چسب های سیلیکونی رسانای الکتریکی برای کاربردهایی که نیازمندانعطاف پذیری بالا وهدایت عالی هستندتولید گشته اند
  • جهت نصب قطعات کوچک به انواع بسترهای بهم پیوسته توصیه می گردد.
  • چسبهای سیلیکونی رسانای الکتریکی غالباً در صنعت خودرو به عنوان اتصال متصل برای دوربینها و رادارهای ADAS و همچنین LiDAR مورد استفاده قرا می گیرند
  • آنهامی توانند در مونتاژ الکترونیکی در طیف گسترده ای از صنایع مانند پزشکی ، مخابرات و هوا فضا به کار برده شوند 
READ  صفر تا صد چسب آلان ALANFIX

کاربرد چسب رسانای الکتریکی چیست ؟

در صنعت الکترونیک

چسب های رسانای الکتریکی در درجه اول برای مونتاژ الکترونیک کاربرد دارند این چسب ها برای اتصال الکتریکی و همچنین برای کاربردهای پیوند حرارتی و ساختاری بسیار عالی می باشند و قابلیت اطمینان بیشتری را در سیستم های الکترونیکی فراهم می اورند چسبهای رسانای الکتریکی به محافظت از قطعات حساس الکترونیکی کمک می کند بدون اینکه عملکرد مونتاژقطعات الکترونیکی را به خطر اندازد .

در صنعت خودرو

تولید کنندگان در صنعت خودرو اغلب از چسب رسانای الکتریکی به عنوان محلول اتصال برای مونتاژ دقیق از جمله رادارهای ADAS ، LiDAR ها و دوربین ها استفاده می نماینداین چسب ها برای فرآیند به دلیل قابلیت اطمینان بالا و عملکرد عالی بسیار مناسب می باشند .

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *