آموزشی, علمی, مقاله

نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی

آیا با نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی آشنایی دارید؟

چسب های مونتاژ قطعات الکترونیکی دارای طیف وسیعی ازفن آوری های مختلف چسب هستند .چسب ها درحین محافظت ازقطعات دربرابر آسیب احتمالی ،پیوند محکمی رادر هنگام مونتاژ الکترونیک ایجاد می کنند.

 

نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی

مزیت کاربرد چسب ها در مونتاژ قطعات الکترونیکی

  • چسب ها ضمن محافظت از اجزای سازنده دربرابر اثرات مخرب لرزش بیش از حد ،گرما ،رطوبت،خوردگی ،شوک مکانیکی و شرایط شدیدمحیطی ،اتصالات محکمی ایجاد می کنند.
  •  دارای خواص حرارتی و رسانایی الکتریکی می باشند
  • دارای توانایی های اشعه ماورابنفش هستند.

به دلیل مزیتهای فوق چسب های الکترونیکی باموفقیت جایگزین بسیاری ازسیستم های لحیم کاری سنتی شده اند.

برنامه های معمولی که می توان ازاین چسب ها درمونتاژ الکترونیک استفاده کرد، شامل موارد زیر می باشند :

  • پوشش دهی قبل از پوشش همرنگ
  • غرق کننده های حرارتی ، کاربردهای موتور الکتریکی
  • اتصالات کابل فیبر نوری و عایق کاری

عایق گذاری قبل از پوشاندن قطعه به وسیله چسب

عایق کاری یک نوع ازفتاوری های پلیمری است که برای محافظت ازاجزای آن دربرابرلرزش ،خوردگی ،رطوبت ،گردوغبار،مواد شیمیایی و تنش های محیطی روی صفحه مدار چاپی حساس (PCB) اعمال می شود ،زیرا این عوامل خارجی می توانند عملکرد اجزای الکترونیکی راکاهش دهند.

هر نوع پوشش (به عنوان مثال اکریلیک ، پلی اورتان ، پایه آب و اشعه ماورا بنفش) با توجه به ویژگی های خاص خوددرمحیط های مختلف عمل می کند. بنابراین ،مهم است که بهترین ماده راجهت محافظت پوشش و مونتاژ قطعات مورد نیاز انتخاب کنید.

عایق کاری  فرآیندی است كه قبل از پوشش اعمال می شود و مناطق مشخص قطعه را از روكش محافظت میكند،از جمله اجزای حساس ، سطوح LED ، كانكتورها ، پین ها و محل های آزمایش كه باید پیوستگی الكتریكی آنها حفظ شود.

اینها برای انجام وظایف خود بایدبدون پوشش باقی بمانند.مناطق عایق پذیربا جلوگیری ازتداخل باسایر قسمت های برداز مناطق محدود شده محافظت می کنند. فرآیند پوشاندن شامل چهار مرحله  زیراست:

  • کاربرد
  • آماده سازی
  • بازرسی
  • پاک کردن.

پس از استفاده از یک محصول پوشاننده قابل درمان با اشعه ماورا بنفش بر روی اجزای مورد نیاز،درعرض چندثانیه پس ازقرارگرفتن درمعرض نورمرئی UV کاملاًحل می شود.

READ  شرکت چسب قوام

این موضوع اجازه می دهد تا بلافاصله صفحات مدار قابل پرینت و پردازش شوند.

نکته ها لازم پوشش دهی

روش استفاده از پوشش بسیار مهم است. اگر محصول ضعیف استفاده شود ،محافظت کافی را نخواهد داشت.قبل از استفاده ، تمیز كردن سطوح برای جلوگیری از آلودگی های خارجی ازتخته به پوشش نیاز است، مناطق حساس که نیازی به پوشش ندارندباید پوشانده شوند. توزیع دستی یا خودکار برای کاربرد پوشاندن به صورت ایده آل است. درصورت پوشاندن دست ،ماسک نبایدخیلی ضخیم استفاده شود. به همین ترتیب ، استفاده بیش از حد درهنگام پوشش از برس خطر بالقوه ای است.هنگامی که کار به پایان می رسد ، بدون در نظر گرفتن  ، پس از خشک شدن سطح ، پوشش باید برداشته شود.محصولات  عایق در رنگ های با دید بالا مانند صورتی، آبی ،کهربا وسبز موجود است.

 

ملزومات هیت سینک ( انتقال گرمای قطعات)

نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی

همانطور که دستگاه های الکترونیکی کوچکتر می شوند، قدرت و گرمای  بین  آنها که مصرف می کنند بیشترو متمرکزتر می شوند و باید ازبین بروند،

دراین وضعیت انتقال گرما  بسیارارزشمندتر می شود. یک هیت سینک یک دستگاه تخلیه گرما است که شامل پایه و باله است. هنگامی که یک تراشه گرم می شود،گرما راپراکنده می کند تا تراشه را دردمای مناسب نگه دارد. بدون هیت سینک، چیپست و قطعات ، کل سیستم را بیش از حد گرم می کند و از بین می برد.

نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی

 

نوع خاصی از چسب ها  برای سینک به اجزای الکتریکی و تابلوهای مدار برای ازبین بردن گرما طراحی شده اند. این فرآیند نیاز به هدایت حرارتی بالا و ساختاری قوی دارد و این چسب ها به سرعت و به طور موثر انتقال حرارت را ازمنابع دریافت انرژی به هیت سینک انتقال می دهند.

برنامه های کاربردی انتقال گرما دررایانه ها، وسایل نقلیه الکتریکی، یخچال و فریزر، چراغ های LED، تلفن های همراه و دستگاه های حافظه رایج هستند. چسب های گرما را می توان به راحتی با سرنگ یا دستگاه های دیگر استفاده کرد.

READ  کاربردهای جالب چسب حرارتی

نکته ای اجرایی

  • قبل از برنامه، سطح بورد باید کاملا تمیز و به درستی با یک پارچه تمیز و یک حلال مناسب تمیز شود.
  • در طول انجام کار، چسب باید سطح مورد نظر را به طور کامل پرکند،

بدون هیچ گونه خلائی، که منجر به تخلیه گرما درمحفظه می شود.این فرآیند:

  • مدارهای الکترونیکی راازگرمای بیش ازحدمحافظت می کند،
  • کارایی رابه حداکثرمی رساند،
  • هزینه رابه حداقل می رساند
  • قابلیت اطمینان محصول را بهبود می بخشد.

اتصالات مغناطیسی در موتورهای الکتریکی

 

موتورهای الکتریکی نقش اساسی در زندگی روزمره ما دارند ، استفاده از آن در وسایل نقلیه الکتریکی (به عنوان مثال ، اتومبیل ، اتوبوس ، قطار ، کشتی های آب ، هواپیما و سیستم های مترو) ، ماشین ظرفشویی ، مسواک برقی ، چاپگرهای رایانه ای ، جاروبرقی و موارد دیگر.

به دلیل گرایش بسیار زیاد مردم به سمت وسایل نقلیه الکتریکی در صنعت حمل و نقل ، امروزه بحث های زیادی در خصوص جایگزینی موتور اصلی مجهز به گاز با نسخه الکتریکی است. حتی در وسایل نقلیه با موتور احتراقی ، ده ها موتور الکتریکی در حال کار هستند ، از برف پاک کن ها گرفته تا قفل های برقی و فن های بخاری ، همه چیز را قادر می سازد.

بررسی نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی

چسب ها و درزگیرها در موتورهای الکتریکی در این قطعات کاربردهای زیادی دارند از جمله موارد زیر هستند

دردرجه اول دراتصال آهنربا

یاتاقان های نگهدارنده

ایجاد واشروپیچ ومهره های نصب موتورقفل نخ

آهن ربا به چند دلیل درجای خود با چسب ها پیوندخورده است. اول ،ساختار آهن ربا شکننده است وتحت فشار ترک می خورد. استفاده ازگیره ها یا اتصال دهنده های فلزی  یک چیز جالب نیست زیرا این روش ها تنش را به نقاطی از آهن ربا متمرکز می کنند. درمقابل ،چسب ها تنش های پیوندرا بسیار مساوی درسطح اتصال پخش می کنند. دوم ، هرگونه فاصله بین اتصال دهنده های فلزی و آهنربا امکان لرزش را فراهم می کند ، درنتیجه باعث افزایش صدا و سایش قطعات می شود. بنابراین چسب ها برای به حداقل رساندن سر و صدا ترجیح داده می شوند.

READ  چسب 123 یا سیانو اکریلات چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب زنی و فشرده سازی

قالب زنی  فرآیندپرکردن یک قطعه الکترونیکی با رزین مایع مانند اپوکسی ، سیلیکون یا پلی اورتان است.

نقش چسب درمونتاژقطعات الکترونیکی

 

این فرآیند ازدستگاه های الکترونیکی حساس مانند:

سنسورهای چاپی ،منابع تغذیه ، اتصالات ، کلیدها ،بردمدارها ،جعبه های اتصال والکترونیک قدرت دربرابر تهدیدات احتمالی محیطی محافظت می کند ازجمله:

  • مواد شیمیایی.
  • اختلاف فشار که ممکن است درفضاپیما یا هواپیما رخ دهد.
  • شوک های حرارتی و فیزیکی یا شرایطی مانند لرزش ، رطوبت و رطوبت.
  • این نوع ازقطعات الکترونیک حساس پس ازاعمال ،خشک شدن و پخت رزین ،اجزای پوشیده شده محکم می شوند.
  • با این حال ،اگر هوا درهنگام فشرده سازی به دام بیفتد،حباب های هوا تولیدمی کندکه منجر به مشکلات عملکرددرقطعه نهایی می شود.

در فشرده سازی ،جز تهیه شده و رزین سخت شده ازقالب خارج شده ودر یک مجموعه قرار می گیرند.

با ادامه کوچک شدن دستگاه های الکترونیکی ،فشرده سازی برای ماندگاری عناصر داخلی و نگه داشتن آنها درموقعیت بیشتری ضروری می شود.

ضمن تصمیم گیری درموردترکیب مناسب قالب وهمچنین عناصری که بایدمحافظت شوند، درنظر گرفتن عاملهای زیر نیز بسیار دارای اهمیت است .

  • درجه حرارت عملکرد اجزای سازنده
  • شرایط تولید
  • زمان های پخت
  • تغییرات خاصیت و تنش های مکانیکی

سه نوع ترکیب اصلی در قالب وجود دارد:

اپوکسی ها دارای مقاومت و انعطاف پذیری زیادی با مقاومت شیمیایی و دمایی عالی هستند ، در حالی که یورتان ها نسبت به اپوکسی ها با مقاومت کمتری در برابر مواد شیمیایی و دمای بالا انعطاف پذیرتر هستند.سیلیکون ها همچنین در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند و انعطاف پذیری خوبی نیز دارند. اشکال اصلی رزین های سیلیکونی ،گران قیمت بوده وهزینه های زیادی دارند.

 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *