آموزشی

همه چیزدر مورد چسب صحافی

چسب صحافی

همه چیزدر مورد چسب صحافی وانچه که باید درمورد آن بدانید ؟از سوالاتی است که ممکن است که برای خیلی ازانسانها پیش بیاید. امروزه باکاربرد گسترده چسب درزندگی روزمره عجیب به نظر نمی رسد که چسب در صنعت صحافی نیز کاربرد فراوانی داردهرکدام ازما درطول روزحداقل یکبار درروز با آن مواجه شده ایم درادامه به بررسی چسب صحافی و کاربردهای آن در صنعت می پردازیم .

تاریخچه چسب صحافی

تاریخ صحافی را اکثراٌ مقارن با شکل گیری کتاب می دانند و بعضی دیگر رواج فن صحافی به وسیله به هم بستن کناره صفحه های به یکدیگر را به استفاده از پارشمن می دانند سومریها برای نگه داری و بایگانی الواح خود ازطاقچه استفاده می کردنندو گاهی آنها را درکوره نگه می داشتند .چینیها برای محفوظ ماندن نوشته های خودکاغذهای راه راه طویل را به کار می برنددرهند ازبرگ درختهای به نام تاری برای نوشته ها استفاده میکردنند. وآنها را به وسیله نخ به هم وصل میکردنند .امروزه با توجه به تیراژ بسیار بالای کتاب در سال‌های اخیر و با توجه به سرعت صحافی پایین باروشهای سنتی، و مشکلات تحویل کتاب ضرورت کاربردو تولید انواع چسب را در جامعه ایجاد نمود .  امروزه با استفاده ازاین چسبها امکان صحافی چند هزار جلد کتاب در یک ساعت امکان پذیر شده است .

 صحافی و چسب صحافی چیست ؟

فن تنظیم و به هم بستن صفحات کتاب با امثال آن و قرار دادن آنها بین دو پوشش به منظور یکجا نگه داشتن صفحات و جلوگیری از فرسوده یا پاره شدن و تسهیل استفاده از آنها را صحافی می گویند چسب صحافی همان طور که ازنامش پیداست چسبی است که برای صحافی به کاربرده می شود که باتوجه به نوع کاربردبه صورت های مختلف قابل اجرا می باشدچسب‌های صحافی آمیزه‌ای از چند پلیمر، عوامل چسبناک کننده، اصلاح کننده ویسکوزیته و پایدار کننده‌های حرارتی است. با تغییر مقدار هریک از این اجزاء می توان خواص متفاوتی از چسب‌های گرم را به وجود آورد. لازم به ذکر است که در انتخاب یک چسب بایستی پارامترهای مختلفی را در نظرگرفت .از جمله عوامل زیرمشخص کننده نوع چسب مصرفی می باشد .

  • رنگ
  • ویسکوزیته
  • زمان گیرایی
  • نقطه نرم شوندگی
  • میزان چسبندگی
  • قیمت و شرایط مصرف مثل نوع دستگاه و نوع جلد
READ  کاربردهای جالب چسب حرارتی

همه چیزدر مورد چسب صحافی

انواع چسب صحافی

چسبهای صحافی بسته به نوع کاربرددارای انواع و اقسام مختلفی هستند. در یک زمان ، چسب های نشاسته ای و حیوانی چسب های صحافی تاب بودند. این مواد به تدریج با چسب های گرم ذوب و امولسیون جایگزین شده اند. بااین حال ،بسته بندی های باکیفیت پایین هنوزهم ممکن است باچسب قبلی انجام گردنند .چسب هایی که درحال حاضردرصحافی کاربرددارند به سه دسته تقسیم میگردنند:

  • امولسیون های پایه آب
  • ذوب گرم
  • ذوب گرم واکنش پذیر

چسب های صحافی مدرن امروزه اغلب بر پایه کوپلیمرهای اتیلن مانند امولسیون های وینیل استات اتیلن (VAE) یا ذوب گرم اتیلن وینیل استات (EVA) تولید و ارائه می گردنند. در هر دو نوع ، بخشهای پلیمر اتیلن در مولکول انعطاف پذیری را ایجاد می نمایند ، در حالی که گروههای استر آویز (استات) یک پلیمر بی شکل و شیمیایی را می سازنند که برای چسبندگی خوب مورد نیاز می باشد در چسب های ذوب گرم واکنش پذیر ، پلیمر پایه به طور کلی پلی اورتان می باشد .

چسب صحافی مبتنی بر امولسیون

چسبهای امولسیونی کوپلیمرهای وینیل استات اتیلن (VAE) به دلیل انعطاف پذیری ذاتی و بدون نرم کننده های خارجی ، معمولاً از طرف دارهای بیشتری برخورداند.

کاربرد چسبهای مبتنی بر امولسیون

 چسب های مبتنی بر امولسیون برپایه آب می باشند .

همچنین به عنوان چسب آغازگر در اتصال کامل دو شات کاربرد دارد به ویژه هنگامی که چسب پوشش یک چسب ذوب گرم باشد .

با استفاده از چسب های امولسیونی ، حامل آب نفوذ بسیار خوبی در کاغذ ایجاد می شود.

READ  بررسی ساختار چسب ماستیک

این به طور کلی درویژگی های خمشی و کشش برترمنجر میگردد ،و سبب میگرددکه چسب های امولسیون سردبا دوام ترین روش اتصال چسب باشند. درنتیجه ،چسبهای امولسیونی در صحافی سنتی مورد استفاده واقع می گیرند .

چسب صحافی داغ ذوب

اصطلاح “صحافی کامل” در سال 1911 درفرآیند صحافی بوجود امد. در آن زمان ، برای غلبه برمعایب چسب های امولسیونی و همچنین برای حفظ ویژگیهای مطلوب چون قدرت کشش و انعطاف پذیری چسبهای ذوب گرم ایجاد شدند.حداقل اتلاف و هزینه نسبتاً کم آنها از دلایل رواج چسبهای ذوب گرم بود .امروزه چسبهای صحافی پیشرفتهای زیادی کرده اندو کاربرد فراوانی را درصنعت صحافی به خود اختصاص داده اند به گونه ای که اکنون اصطلاح “اتصال کامل” برای توصیف همه اتصال رابرای آن به کارمی برند چسب های صحافی داغ ذوب اغلب بر اساس کوپلیمرهای اتیلن وینیل استات (EVA)تولید می گردنند

همراهان عزیز آلان چسب امیدوارم که تا حالا مطالب براتون مفید بوده باشد در ادامه با همه چیزدر مورد چسب صحافی ما همرا باشیدبا ارائه چسب‌های متفاوت سرعت کاربری بسیار بالا و با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک سرعت صحافی افزایش پیدا کرد

زمان خشک شدن چسب های صحافی

این چسب ها چند ثانیه پس ازاعمال خشک میگردنند ولی خشکی نهایی مدتی طول می کشد. پس از 24 ساعت حداکثر خشک شدن صورت میگیرد . هر چند زمان خشک شدن چسب سرد نسبت به نوع گرم زودتر صورت می پذیرد ولی میزان چسبندگی و کیفیت بهتر این محصول، ارزش انتظار بیشتر برای خشک شدن را دارا می باشد .

امروزه چسب های صحافی بسیار برترازچسبهای استفاده شده درچنددهه پیش است ، صنعت صحافی همچنان خواستار افزایش کارایی تولیدکنندگان چسب است.

READ  چسب فشار قوی چیست و موارد مصرف آن

به طور خاص ، در ویژگی های خشک کردن ، استحکام باند ، انعطاف پذیری ، حفظ شکل و قابلیت انعطاف پذیری هر دو چسب صحافی امولسیون آبی و ذوب گرم مورد نیاز می باشد .

نمونه ای از چسب صحافی

چسب صحافی قوام B-50

چسب صحافی قوام با قدرت چسبندگی و مقاوم بودن ، بهترین محصول در این صنعت صحافی است .

محصول زیر یکی از باکیفیت ترین چسب در این زمینه است که کاربرد فروانی دارد .

همه چیزدر مورد چسب صحافی

جهت اطلاعات و خرید چسب صحافی با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *