آموزشی, علمی, مقاله

چگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

می دانید یک چسب خوب چگونه انتخاب می شود ؟

چگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟ این سوالی است که برای اکثریت رخ می دهد هنگامی که میخواهند چسب را برای کارمد نظرشان بکار ببرند .

خواه یک کارگر چوب ، کارگر الکترونیک ، سازنده ربات ، صنعتگر ، DIY ، کارگاه برش یا هر کدام  از این قبیل باشد ، در بعضی از مراحل کار خود بانیاز به چسباندن وسایل روبرومی گردد. ازتعمیر گلدان شکسته تا  ساختن کاردستی هنری و……هرچه که باشد، برای آن به چسب نیاز خواهند داشت. اگر به جستجو بپردازید ، انبوهی از چسب های مارک های مختلف و نام های مختلف را پیدا خواهید نمود. آنها شما را در انتخاب مورد مناسب برای کارتان گیج خواهند نمود. دارندگان مغازه ممکن است سعی کنند شما را برای خرید کالاهای بی فایده گران قیمت ، فریب دهند.

چگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

عاملهای مختلفی در انتخاب چسب تاثیر دارند ازاساسی ترین عاملهای چسب موارد زیر هستند :

  •  ماده
  •  نوع
  • سطح
  • زمان سفت شدن

در نظر گرفتن این فاکتورها ،کلیات همه چسب هارا برای شما توضیح می دهداما تنها با این عوامل نمیشود تمامی چسب ها راشناخت، به ناچار باید به بررسی موردی تک تک چسب ها بپردازیم.

معرفی انواع چسب

در زیر به بررسی انواع چسب به این منظور که چگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟ خواهیم پرداخت .

1- چسبهای عمومی

مواردی که هر خانه باید در آن قرار داشته باشد.شامل مارد زیر هستند .

  •  چسب فوق العاده
  •  چسب همه منظوره

2- چسبهای کاربردی

اینها برای کاربرد خاص خود تا حدی خاص می باشند چسبهای زیر جز چسبهای کاربرد ی هستند .

  •  چسب لاستیکی
  • چسب چوب
  • سیلیکون
  •  چسب داغ
  • رزین اپوکسی (آهسته)
  • رزین اپوکسی (سریع)
READ  انواع طبقه بندی چسب ها

 3- تخصصی

اینها موارد خاصی هستند که فقط در صورت دانستن چسب های خود به آنها نیاز خواهید داشت. یافتن آنها آسان نخواهد بود و در برخی از مناطق جهان در دسترس نخواهد بود.

• سیمان سیانوآکریلات پلاستیک
• چسب گوریل

چگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

در زیر به بررسی انواع چسبهای عمومی و کاربردی و تخصصی جهت آشنایی بیشتر می پردازیم با ما همراه باشید .

مرحله 1: چسب فو ق العاده(super)

 چسب های فوری یا فوق العاده یکی ازپرمصرف ترین چسب های موجود درکره زمین می باشند،  اکثریت شرکتهای چسب آنها راتولید می نمایند وآنهارا Super چسب یا Elfiمی نامند.  اگر از چوب استفاده می نمایدبه دلیل سخت بودن آنها باید به میزان بیشتر و لازمی مصرف گردنند. این چسبها در اکثر منازل وجود دارند و برای تعمیرات ، کاردستی  ، کارهای چوبی و غیره مفید هستند.

 مرحله 2: چسب عمومی(همه منظوره )

چسب همه منظوره نیز بسیار معروف هستند. بیشترین استفاده از چسب UHU All Purp

ose می باشد.یک چسب مایع شفاف ،که می تواند به طیف گسترده ای از مواد بچسبد. بیشتر در صنایع دستی و کارهای کاغذی استفاده می گردد.

مرحله 3: چسب لاستیکی – کاربرد گرا

چسب لاستیکی به طور خاص برای استفاده های مبتنی بر لاستیک طراحی گردیده است. این ماده به صورت مایعات زردیا گاهی مایعات شفاف موجود می باشد آنها در سطوح ناهموار بهترین عملکرد را دارند.

مرحله 4: چسب چوب

چسب چوب نیز به ویژه در جامعه کارگران چوب یک چسب معروف می باشد. به رنگ سفید و به صورت خمیر است. مخصوصاً برای چسباندن چوب طراحی شده است. به منافذ چوب نفوذ کرده و آنها را بهم پیوند می دهد. خشک می شود و با سطح خوب کار می کند.

READ  معرفی انواع رنگ ساختمانی وکاربرد رنگها

مرحله 5: سیلیکونچگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

سیلیکون چسب کمتری دارد و بیشتر ماده درزگیر است. برای آب بندی شیشه در پنجره ها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین می توان از آن برای چسباندن شیشه به چوب یا شیشه به فلز استفاده نمود. یک لاستیک انعطاف پذیر ، ضد آب و با دوام تشکیل می گردد. همچنین برای آب بندی پنجره های آلومینیومی کاربرد دارد. به طور عمده در بهسازی یا ساخت و ساز خانه استفاده می شود. انواع مختلفی وجود دارد و برخی برای استفاده در دمای بالا مانند موتور اتومبیل برای آب بندی طراحی شده اند.

مرحله 6: چسب حرارتیچگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

چسب حرارتی نیز در میان صنایع دستی معمول می باشد. در اصل یک تفنگ چسب داغ است که در آن چسب های چسب ذوب شده و روی مواد قرار می گیرند. این ژل مانند ذوب است و با سرد شدن به جامد تبدیل می شود. این ماده کاملاً مستحکم است و بهترین کاربرد آن در موارد قابل توجهی است.

مرحله 7: رزین اپوکسی (آهسته) – کاربرد گراچگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

اپوکسی ها خانواده دیگری از مواد چسبنده و نسبتاً محکممی باشند. آنها در دو لوله جداگانه قرار گرفته اند، یکی رزین و دیگری سخت کننده. برای استفاده ما باید آنها را به نسبت 1 به 1 مخلوط نماییم  اپوکسی  ها دو نوعمی باشند ، پخت کند و پخت سریع. هر دو آنها به رنگ روشن و مشکی می باشند. آنها بیشتر برای پر نمودن کاربرد دارند. پر کردن شکاف ها. آنهایی که کند می شوند یک روز حل می شوند و یک روز دیگر به طور کامل بهبود می یابند اما هنگامی که به طور مناسب بهبود یافتند ، شکستن آنها دشوار است.

READ  شیوه ساخت چسبهای صنعتی

مرحله 8: رزین اپوکسی (سریع)- دوقلو

دومین نوع رزین ، که سریع پخت می شود و استفاده آنها برای چند دقیقه انجام میگیرد. آنها در مواقع ضروری بودن زمان مفید می باشند. در اشکال مختلفی یافت می شوند. فرم مایع شفاف و همچنین فرم ژل سیاه. آنها همچنین دو قسمت می باشند و قابلیت چسباندن به بیشتر مواد را دارا هستند .

مرحله 9: چسب های مخصوصچگونه یک چسب خوب انتخاب کنیم؟

مواد چسب مخصوص بسیاری وجود دارد. اکثر مارک های چسب فرمول مخصوص خود را دارا هستند
چسب گوریل علامت تجاری ویژه چسب شرکت چسب گوریل است. این چسب منبسط کننده پلی اورتان است که می تواند به هر چیزی کم و بیش بچسبدو ضد آب است.
چسب مخصوص دیگر به نام سیمان پلاستیکی معروف است که از سیانوآکریلات تولید شده است  در اصل پلاستیک را در سطح مولکولی پیوند می دهد و پیوند یکپارچه می شود. اگر قصد دارید با پلاستیک کار کنید بسیار مفید است.

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *